Avtalevilkår
Vilkår for eiendomsmeglere som ønsker å bruke Meglerbasen
Sist oppdatert: 30. juni 2025
1. Innledning
1.1 Disse vilkårene gjelder for eiendomsmeglere som ønsker å bruke Meglerbasen til å motta leads og markedsføre tjenestene sine.
1.2 Meglerbasen er en digital tjeneste der privatpersoner og bedrifter, heretter "Brukerne", kan beskrive jobber de ønsker utført og gi vurdering av utførelsen, og hvor eiendomsmeglere gis anledning til å registrere sin virksomhet, motta varsler om relevante leads, heretter "Tjenesten". Som del av Tjenesten er også inkludert mulighet for eiendomsmeglere å lage en egen profilside.
1.3 Tjenesten leveres av Medienor AS, med organisasjonsnummer 924 303 263, heretter "oss, vi eller våre". Eiendomsmeglerbedrift som har inngått avtale om bruk av Tjenesten og dermed akseptert disse vilkårene, omtales nedenfor som "Bedriften".
1.4 Avtale om bruk av Tjenesten inngås ved at autorisert person hos Bedriften registrerer Bedriften som bruker av Tjenesten, og deretter bekrefter avtaleinngåelse per e-post, SMS eller på annen hensiktsmessig måte som vi legger til rette for.
1.5 Vi står fritt til å avslå Bedriftens forespørsel om å inngå avtale om bruk av Tjenesten, blant annet basert på tidligere negativ historikk eller erfaringer med Bedriften eller dens representanter/ansatte, Bedriftens renommé som en seriøs aktør osv.
1.6 Vedkommende som inngår avtale på Bedriftens vegne bekrefter å ha den nødvendige rett til å inngå avtalen og dermed forplikte Bedriften.
2. Endringer
2.1 Vi kan endre vilkårene uten å varsle Bedriften, likevel slik at det ved vesentlige endringer skal gis varsel 1 (én) måned før endringen trer i kraft.
2.2 De til enhver tid oppdaterte vilkårene er tilgjengelig for Bedriften på Meglerbasen.no
2.3 Vi har rett til å endre på utseende, inndeling, funksjonalitet og innhold på Tjenesten uten forutgående varsel.
3. Opplysninger om bedriften
3.1 Bedriften er ansvarlig for at opplysningene som gis om Bedriften til enhver tid er riktige, oppdaterte og relevante, og for at innhold som kommuniseres ikke er i strid med lov eller tredjeparts rettigheter, eller kan virke støtende.
3.2 Bedriften må være registrert i Foretaksregisteret for å kunne benytte Tjenesten. Bedriften skal også registreres i Merverdiavgiftsregisteret så snart beløpsgrensen for avgiftspliktig omsetning er nådd.
3.3 Hvis vi mener at det er saklig behov for det, gjennomføres kredittsjekk av Bedriften og eventuelt virksomheter tilknyttet Bedriften og Bedriftens daglige leder.
3.4 Bedriften har ikke adgang til å drive egen formidlingstjeneste via Tjenesten eller på annen måte videreformidle leads og/eller kundeinformasjon til andre.
3.5 Oppdragene som brukerne av Tjenesten legger ut, kan ikke anses som bindende kontrakter eller viljeserklæringer. Bedriften er selv ansvarlig for å inngå egen avtale med oppdragsgiver.
3.6 Vi kan dele Bedriftens data slik som kontaktperson, telefonnummer, e-postadresse og postadresse med våre samarbeidspartnere for markedsføringsformål.
3.7 Vi imøtekommer enhver forpliktelse vi måtte ha overfor skattemyndighetene eller andre relevante myndigheter til å utlevere opplysninger vi har om Bedriften.
4. Varighet og opphør
4.1 Avtalen gjelder fra Bedriften har bekreftet avtalen i henhold til punkt 1.4.
4.2 Hvis en part ikke ønsker at avtalen skal fortsette kan parten si opp avtalen skriftlig. Avtalen vil da avsluttes med umiddelbar virkning.
4.3 Vi kan beslutte å avvikle Tjenesten. Slik avvikling vil bli varslet med minst 1 (én) måneds skriftlig varsel, og avtalen vil opphøre ved utløpet av varslingsfristen.
4.4 Dersom Bedriften sier opp avtalen må Bedriften fremdeles betale for leads de har mottatt før vi har iverksatt oppsigelsen.
4.5 Ved Bedriftens vesentlige brudd på disse vilkårene, kan vi velge å heve avtalen med umiddelbar virkning, uten plikt til å yte noen form for refusjon eller kompensasjon til Bedriften.
4.6 Dersom Bedriften er begjært eller slått konkurs, har innstilt sine betalinger eller lignende, kan vi heve avtalen med umiddelbar virkning.
4.7 Bedriften skal holde oss skadesløs for tap som vi påføres som følge av krav fra tredjeparter og som skyldes Bedriftens brudd på avtalen.
5. Pris og betaling
5.1 Avtalt pris per lead fremgår av bekreftelsen som Bedriften gir oss i henhold til punkt 1.4.
5.2 Avtalt pris per lead kan øke etter avtaleinngåelse. Prisendring vil bli varslet senest 1 (én) måned før prisendring. Dersom prisøkningen per lead ikke overstiger 5 %, vil det ikke bli gitt noe særskilt varsel.
5.3 Fakturering skjer etterskuddsvis og hver måned. Fakturaer har 14 dagers betalingsfrist fra angitt fakturadato.
5.4 Alle priser er angitt ekskl. mva.
5.5 Ved forsinket eller uteblitt betaling kan vi stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten inntil betaling er registrert. Ved fortsatt uteblitt betaling vil kravet bli sendt til oppfølging ved inkasso.
6. Rettigheter
6.1 Vi eier alle rettigheter til Tjenesten, og alt innhold som skapes i forbindelse med Bedriftens bruk av Tjenesten, herunder innholdet på Bedriftens profilside, vurderinger osv. Eventuell bruk av slikt innhold på andre måter enn gjennom bruk av Tjenesten må forhåndsklareres med oss.
7. Bedriftens opptreden og bruk av tjenesten
7.1 Vi gjør vårt ytterste for at det både skal være, og oppleves som, trygt for våre brukere å benytte Tjenesten. Det er derfor avgjørende at Bedriften opptrer seriøst og profesjonelt i alle sammenhenger.
7.2 Vi har rett til å stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten dersom:
- a) Har opptrådt på en måte som anses upassende overfor Brukerne eller andre
- b) Er useriøs i utførelsen av sine tjenester
- c) Bruker Tjenesten til å sende ut generell markedsføring/spam
- d) Publiserer uriktig eller upassende innhold på Tjenesten
- e) Legger inn, får lagt inn, eller på annen måte tilegner seg falske leads
- f) Opptrer i strid med god forretningsskikk eller lover og regler
- g) Opptrer på en måte som er egnet til å skade oss eller Tjenesten
- h) For øvrig opptrer i strid med disse vilkårene
7.3 Vi vil normalt forsøke å varsle Bedriften om at tilgangen til Tjenesten er eller vil bli stengt. Dersom saken etter vår mening er tilstrekkelig alvorlig kan vi stenge tilgangen uten forutgående varsel.
7.4 Stengning medfører at Bedriften mister retten til å motta leads i den tid Tjenesten vil være utilgjengelig. Bedriften vil ikke bli belastet for leads de ikke mottar i gjeldende periode.
7.5 Vi forbeholder oss retten til å endre eller fjerne opplysninger, kommentarer, innlegg eller annen informasjon som Bedriften har lagt inn på Tjenesten, og som etter vår vurdering er i strid med denne avtalen.
8. Brukernes vurdering av bedriften og meglere
8.1 Tjenesten inneholder funksjonalitet som gjør at Brukerne kan vurdere meglers innsats, kundebehandling og oppdragsutførelse. Ved å inngå avtale om bruk av Tjenesten aksepterer Bedriften og dets meglere å bli vurdert, og at slike vurderinger publiseres på Tjenesten.
Kontakt
For spørsmål om disse avtalevilkårene, kontakt oss:
E-post: kundeservice@meglerbasen.no
Selskap: Medienor AS
Org.nr: 924 303 263
Adresse: Hesselbergs gate 9, 0555 Oslo